Museum Boijmans Van Beuningen

Museum Boijmans van Beuningen geeft jaarlijkse een Agenda uit met kunstwerken uit de eigen collectie.
In 2025 is het thema WATER. Ik ben heel trots dat mijn keramische tegel TEARS (tranen) is uitgekozen en een plekje heeft in de Agenda 2025. Alex de Vries schreef de tekst.
De tegel is gemaakt in 2011 naar aanleiding van het overlijden van mijn eerste man beeldhouwer Jan Goossen (1937-2005). Je kan een bezoek brengen en de tegel bekijken in het DEPOT van Boijmans. Mijn vriend Leen Quist kocht de tegel. Leen en Frans hebben hun internationale keramiekcollectie aan Museum Boijmans van Beuningen geschonken.
De Agenda is te koop via de museumshop van het Depot Boijmans of online

keramische tegel Tranen, Yvette Lardinois

keramische tegel Tranen, Yvette Lardinois

tekst agenda 2025

tekst agenda 2025

Artist in residence in Berlijn

Berlijn

Neue Nationalgalerie, Berlin, Iza Genzken

Neue Nationalgalerie, Berlin, Iza Genzken

Photo’s below text
In oktober 2023 werkten Frank Åsnes en ik een maand als artist in residence in Berlijn. Wij verbleven in een woon-werk appartement van Bronsgieterij Hermann Noack. Hermann Noack heeft een van de grootste en meest bekende bronsgieterijen in Europa. Hier wordt werk uitgevoerd van kunstenaars als Henry Moore, Tony Cragg en Georg Baselitz. We kregen een rondleiding (zie foto’s).
Ik heb een groot aantal tentoonstellingen bezocht in musea en galeries. Vooral het Museuminsel met het Bode Museum (beeldhouwkunst) en het Perganon Museum (Islamitische kunst), het Kunstgewerbemuseum en Neue Nationalgalerie maakten indruk op mij. Maar ook in Schloss Charlottenburg, Museum Kathe Kollwitz en het Broehanmuseum zijn prachtig. Kunstmesse ArtBook Berlin was heel inspirerend met werk van hedendaagse boekbinders en grafisch kunstenaars uit Europa.
Bij Ceramic Kingdom Berlin gaf ik een lezing. Tijdens mijn power point presentatie liet ik mijn (keramische) werk (1988-2023) zien en vertelde ik over mijn werkervaring in diverse musea en werkplaatsen in Nederland en Noorwegen. Samen met directeur Madeline Stillwell, ontvingen we 50 jonge mensen. Ook zij gaf een lezing met haar ervaringen als artist in residence in het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Nederland (mijn oude werkplek van 1988-1997).
Ik heb heel veel mensen gesproken waaronder Hermann Noack (eigenaar Bronsgieterij) en Geer Pouls (galeriehouder Brutto Gusto). Berlijn is een stad met parken en goede fietspaden waar we veel gebruik van hebben gemaakt.
Het was een fantastische ervaring!

Met dank aan Norske Håndverkere voor het reisstipendium dat ik heb mogen ontvangen.

Studio Am Spreebord

Studio Am Spreebord, Berlin

Bronsgieterij Hermann Noack. ovens

Bronsgieterij Hermann Noack. Ovens

Bronsgieterij Hermann Noack

Bronsgieterij Hermann Noack

Studio Am Spreebord, Yvette Lardinois

Studio Am Spreebord, Berlin, Yvette Lardinois

Geer Pouls, Galerie Brutto Gusto Berlin. Photo Yvette Lardinois

Geer Pouls, Galerie Brutto Gusto, Berlin. Photo Yvette Lardinois

Ceramic Kingdom, Yvette Lardinois and Madeline Stillwell

Ceramic Kingdom, Berlijn, Yvette Lardinois en Madeline Stillwell. Presentatie werk.

ArtBook Berlin 2023

ArtBook Berlin 2023

Naturlig Abstrakt, Åttebladroser og terninger

Naturlig Abstrakt, Åttebladroser og terninger

Yvette Lardinois og Frank Åsnes
Utstilling 
10. september tom 28. september 2023
Åpning 10. september kl 16.00. Velkommen til Gramstadtunet, Sandnes

Åttebladrose 3. Red Deep. Akvarell, 65x48cm, Hahnemühle papir, 2023, Yvette Lardinois

Åttebladrose 3. Red Deep. Akvarell, 65x48cm, Hahnemühle papir, 2023, Yvette Lardinois

 

Åttebladrose

Yvette bruker åttebladrosen som motiv i sine nyeste akvareller som hun stiller ut på Gramstadtunet i Sandnes 10. tom 28. september 2023.
Da hun jobbet som artist in residence i Hardanger (KH Messen) i april i år, ble hun inspirert av naturen og landskapet. Hun besøkte museer og ble fasinert av det hun så. Det var blant annet bringekluter og kritkroting. Bringekluter er et flatt tøystykke som ligger i bryståpningen på damebunaden. Kritkroting er en gammel dekorskikk som ble brukt til å dekorere tømmerveggene i gamle røykstuer.

Du kan finne mer informasjon på hennes hjemmeside www.yvettelardinois.com
og Åttebladrose 

Utdanning og arbeidserfaring
Yvette Lardinois er kunstner og kommer fra Nederland. I 2022 flyttet hun til Norge. Hun har atelier på Stasjon K, Langgata 58 A i Sandnes. Yvette Lardinois studerte ved kunstakademiet i ‘s-Hertogenbosch i Nederland og er også utdannet formingslærer. Ved siden av sitt kunstnerskap har hun jobbet i 35 år med undervisning, kommunikasjon og markedsføring ved større museer og kulturinstitusjoner i Nederland.
Hun underviser for tiden på Sandnes Kulturskole.

Utstillinger
Lardinois har hatt utstillinger i Norge, Nederland, Tyskland, Frankrike og Taiwan. Hun er innkjøpt av Museum Boijmans van Beuningen i Rotterdam (Nederland) og er representert i flere offentlige og private samlinger.

Utstillinger i utvalg:
2023 Naturlig abstrakt. Åttebladroser og terninger. Gramstadtunet, Sandnes med Frank Åsnes.
2023 Til Våren, Tante Emmas Hus, Stavanger (solo)
2022-2023 The beauty of imperfection. Japanmuseum, SieboldHuis, Leiden, NL
2021 Kunst in coronatijd, Museum Veere, NL
2019 Zeeuwse landschappen, Galerie Gerritse, Middelburg, NL
2014 Made in Holland, Bryne Kunstforening
2013 Collage, Sandnes Kunstforening (solo)
2013 Horisont, Tysvaertunet

 

KH Messen. Artist in Residence in Ålvik, Hardanger, Noorwegen

Pictures below text.

Kunstnarhuset Messen

Kunstnarhuset Messen

In april 2023 hebben mijn man, Frank Åsnes en ik een maand als artists in residence (AIR) in KH Messen  (Kunstnarhuset Messen) mogen werken. Wij zijn door de organisatie uitgenodigd, kregen ieder een eigen atelier en een appartement met uitzicht op het fjord.
Op dat moment werkten hier ook: Irit K. Abramovich (Israël), Aurora Norena (Mexico), Chic Hua (Taiwan), Bart Nijboer (Nederland) en de vaste bewoners Hans Pulles en Simone Hooymans.

Åttebladrose

Ik heb onderzoek gedaan naar motieven in de Noorse volkskunst en streekdrachten. Ik bracht een bezoek aan diverse musea en bibliotheken in de omgeving. Deze motieven zijn mijn inspiratie voor nieuw werk; kleurrijke aquarellen met als inspiratie de typische Noorse “Åttebladrose”. De aquarellen heb ik tot een boek / leporello gebonden. Ook heb ik onderzoek gedaan naar het beschilderen van mijn eigen handgeschept papier.
Aan het eind van onze werkperiode organiseerde KH Messen een Open dag met de onthulling van 2 nieuwe kunstwerken in het Kunstpark en bezoeken aan de kunstenaars in hun ateliers. Ik heb tijdens de Open dag een presentatie van mijn werk gegeven.
Na deze werkperiode heb ik een serie aquarellen gemaakt, die ik van 10-29 september 2023 tentoonstel in Gramstadtunet in Sandnes.

Frank Åsnes in Kunstpark
Frank werkte aan een opdracht voor KH Messen Kunstpark. Het resultaat is een houten, door hem beschilderd sculptuur (lengte 4 meter). Hij kiest ervoor om het beeld te laten ‘zweven’ (door het in een van de bomen te hangen en aan de grond te verankeren). Het beeld is het hele jaar te bewonderen. Het Kunstpark is open voor publiek en ligt in het centrum van Ålvik.

Museum Kabuso workshop 
KH Messen en Museum Kabuso in Øystese werken samen. Op een zonnige zondagmiddag heb ik in Museum Kabuso les gegeven. De kinderen gingen met een eigen gemaakte leporello(boek) naar huis.

Natuurlijk was er ook tijd om mooie bergtochten te maken. Bovenin de bergen lag nog sneeuw.
Een van de hoogtepunten was de tocht met een boot over de fjorden.
Het was een volle maand en een hele inspirerende ervaring!

Open hus KHMessen-APRIL23

Open hus KHMessen-APRIL23

 

Foto reportage

Hardanger. photo Yvette Lardinois

Hardanger. photo Yvette Lardinois

Yvette Lardinois, research

Yvette Lardinois, research

Yvette Lardinois. aquarellen gebonden in een leporello met inspiratie van motieven uit de Noorse streekdracht

Yvette Lardinois. aquarellen gebonden in een leporello met van motieven uit de Noorse streekdracht

Yvette Lardinois. Aquarellen gebonden in een leporello

Yvette Lardinois. Aquarellen gebonden in een leporello

Hiking in Hardanger

Hiking in Hardanger

Yvette Lardinois, Ulvik, tour at the se of poet Olav H. Hauge. (photo Irit K. Abramovich)

Yvette Lardinois, Ulvik, privite tour at the house of poet Olav H. Hauge. (photo Irit K. Abramovich)

Kabuso Museum, Øystese, Yvette Lardinois, 2023

Teaching at Kabuso Museum, Øystese, Yvette Lardinois, 2023

KH Messen kitchen. kitchen (photo Aurora Norena)

KH Messen kitchen. Birthday party (photo Aurora Norena)

Hardanger fjord

Hardanger fjord

Felieke van der Leest en Hans Pulles op atelierbezoek bij Frank Åsnes

Felieke van der Leest en Hans Pulles op atelierbezoek bij Frank Åsnes

Frank Åsnes Kunstpark KH Messen

Frank Åsnes. Skulptuur in Kunstpark KH Messen

Fordaland Folkeblad, FrankÅsnes

Fordaland Folkeblad, Frank Åsnes

Teaching arts and crafts

Kabuso Museum, Øystese, Yvette Lardinois, 2023

Kabuso Museum, Øystese, Yvette Lardinois, 2023

Teaching Sandnes Kulturskole. Loading the kiln.

Teaching Sandnes Kulturskole. Loading the kiln.

In memoriam: Vilma Henkelman

IN MEMORIAM: VILMA HENKELMAN

Door Yvette Lardinois geschreven voor Vormen uit Vuur.
Also published in the newsletter of the EKWC, European Ceramic Workcenter, June 2023. (English below)

Vilma Henkelman ( 15 oktober 1944 Rotterdam – 20 maart 2023 Kollum, Friesland)

Vilma Henkelman in EKWC

Vilma Henkelman in EKWC (foto www.vilmahenkelman.nl)

begon als pottenbakker en groeide uit tot autonoom kunstenaar. Zij was uniek in haar werk. Ze draaide hele grote potten en sculpturen. Haar liefde voor klei was enorm. Ze sprak over de schoonheid van de klei. Vilma heeft met haar draaiwerk mensen op een andere manier naar kunst laten kijken. Ik herinner me haar solotentoonstelling in 1985 in Museum Het Kruithuis (nu Design Museum) in Den Bosch met grote, zware potten van rode, witte en zwart bakkende klei, die ze beschilderde met dikke lagen slib. De werken zijn expressief maar ook verstild door hun eenvoud. ‘In het moment zijn’ was een belangrijk ding voor haar. Een aantal van haar werken doorsneed ze met een scherp zwaard. De actie is op film vastgelegd.

Ik heb haar rond 1988 leren kennen. Zij gaf aan ons, keramiekstudenten op de kunstacademie in Den Bosch, gastlessen. Ze inspireerde mij door haar houding ten opzichte van klei. Haar energie was aanstekelijk. Ze was vrolijk en geestig. Ze kon goed kijken. Ik herinner mij haar scherpe blik. Ze was eerlijk en oprecht. Later leerde ik haar beter kennen via mijn werk in het KWC, de voorloper van het Europees Keramisch Werkcentrum (tegenwoordig in Oisterwijk gevestigd), waar ik parttime werkte en via mijn man Frank Åsnes. Wij raakten bevriend.

Baanbrekend werk
Vilma initieerde een aantal projecten, die in het (E)KWC plaatsvonden. Het was een onderzoek naar draaien op groot formaat, haar specialiteit. Het eerste project was in het KWC in Heusden (1989) waar zij haar techniek en visie aan acht mensen overdroeg. Vilma had deze acht geselecteerd. De resultaten waren grote potten. Het draaiwerk werd niet gestookt; het ging om het proces. Het overdragen van de techniek draaien stond centraal. Frank Åsnes en Wessel Holleman waren twee van de deelnemers. Ik maakte foto’s van het werkproces. Het vervolgproject was ook in het KWC. Ik weet nog dat er een draaischijf werd omgebouwd om de vele kilo’s aan te kunnen. In het EKWC in Den Bosch initieerde Vilma het project ‘Monumentaal draaien’ en zij nodigde Norman Trapman en Frank Åsnes uit mee te doen. Op de benedenverdieping stonden Vilma, Norman en Frank in een grote ruimte te draaien. De werken werden in de grote klokoven gestookt. Vilma was inmiddels bekend bij het EKWC in Den Bosch en ze werd een periode bestuurslid.

De jonge Vilma woonde en werkte in Den Haag. In 2005 verhuisde ze van haar boerderij in Vlaardingen naar een appartement in Amsterdam. Ze legde zich toe op heel klein draaiwerk in porselein. Ik heb gelukkig zo’n mooi, klein schaaltje van haar. Dat koester ik. De laatste jaren woonde ze in Friesland. Voor volgend jaar staat er een tentoonstelling van haar werk gepland in het Kunstmuseum in Den Haag. Het is heel spijtig dat zij die zelf niet meer gaat meemaken.

Vilma is, na een kort ziekbed, op 20 maart 2023 overleden. Ik zal haar missen, wat blijft zijn de herinneringen en haar werk.

Voor meer informatie: https://www.vilmahenkelman.nl/

 

Vilma Henkelman (15 October 1944 Rotterdam – 20 March 2023 Kollum, Friesland) who started as a potter, was an autonomous artist, unique in her work. She threw very large pots and sculptures. Her love for clay was enormous. She would talk about the beauty of the clay. Vilma made people look at art in a different way. I remember her solo exhibition in 1985 at the Kruithuis Museum (now: Design Museum) in Den Bosch with very large, heavy pots of red, white and black clay, She had painted them with thick layers of slip. In their simplicity, the pots were both  expressive and tranquil. Being ‘in the moment’ was important to Vilma. She cut a number of works with a sharp sword. These actions are documented on film.

I got to know her around 1988. She was a guest lecturer at the art academy in Den Bosch. She inspired me by her attitude towards clay. She had an infectious energy. She was cheerful and funny. She could watch carefully. She was honest and sincere. Later, I got to know her better during my work at KWC, the former EKWC, where I worked part time and through my husband Frank Åsnes. We became friends.

Vilma initiated some projects at the (E)KWC. There was this research on large scale throwing, her expertise. The first project was at the KWC in Heusden (1989) where she taught her technique and vision to eight people who she had selected. The results were big pots, they were not fired, because the making process was more important. It was all about transferring of the technique. Frank Åsnes and Wessel Holleman were two of the participants, I took photos of the work process. The follow-up was also at the KWC. I remember a throwing table being modified to withstand the weight of the clay. At the EKWC in Den Bosch Vilma initiated the project “Monumentaal draaien” and she invited Norman Trapman and Frank Åsnes to join. On the ground floor, Vilma, Norman and Frank were throwing in a big space. The work was fired in the large clock kiln. Vilma was known at the EKWC in Den Bosch, and she became a member of the board.

The young Vilma lived and worked in The Hague. In 2005 she moved from her farm in Vlaardingen to an appartment in Amsterdam. She focussed on very small porcelain work. I am lucky to have one of these nice little bowls of her. I cherish that. In the last years of her life she lived in Friesland. Next year an exhibition of her work is planned at the Kunstmuseum in The Hague. It is a pity that she will not be able to see it. Vilma died on 20th March 2023, after a short period of illness. I will miss her. What remains are the memories and her work.

Vilma Henkelman at EKWC

Vilma Henkelman at EKWC (foto archief EKWC)

 

Til Våren (To Spring)

Tante Emmas Hus, Stavanger

04.02.2023 – 17.03.2023
Hjertelig velkommen!

Åpning
Lørdag 4. februar, kl. 12.00.
Karl Jan Søyland åpner utstillingen.
Med klassisk musikk innslag ved Harald Sævik (o.a. Griegs Til Våren).


Kulturkveld

Tirsdag 21. februar, kl. 18.00,
Samtale mellom kunstner og publikum.

Yvette Lardinois er kunsthåndverker og kommer fra Nederland. Hun er spesialisert i keramikk, bokbinding og lager papir. Lardinois bor i Sandnes og har atelieret på Sola, nær havet.

Til Våren
Tittelen Til Våren refererer til de nye arbeidene som hun stiller ut i Tante Emmas Hus. Hun er også nytlig flyttet til Norge og starter på et nytt kapittel i livet.

Papir
Lardinois stiller ut eget håndlaget papir. Papiret er resirkulert av gammelt papir og blandet med planter. Å lage papir er en intensiv proses. Hun broderer, trykker og maler på papiret og skaper unike kunstverk.

Klikk på bildene

Circle, detail, Yvette Lardinois, handmade paper

“Cirkel” (detail), Yvette Lardinois. Handmade paper

Yvette Lardinois studerte ved kunstakademiet og er også utdannet formingslærer. Ved siden av sitt kunstnerskap har hun jobbet i 35 år med undervisning, kommunikasjon og markedsføring ved større museer og kulturinstitusjoner.

Spring, Yvette Lardinois, Handmade paper

“Spring”, Yvette Lardinois. Handmade paper

Kongsgata 43, Breiavatnet. 4005 Stavanger (Sentrum). Norge.

 

 

Japanmuseum SieboldHuis. Schoonheid van de imperfectie

Schoonheid van de imperfectie

Japanmuseum SieboldHuis in Leiden organiseert de tentoonstelling Schoonheid van de imperfectie
24-09-2022 t/m 15-01-2023

Onderaan dit artikel staat de bijbehorende tekst bij deze schaal.

De Reis, Yvette Lardinois

De Reis, Yvette Lardinois, 17e eeuwse tegel in schaal, goudkleurige poeder.

 

Met dit project wil het Japanmuseum SieboldHuis een podium bieden aan hedendaagse kunstenaars door middel van een wedstrijd. 100 Kunstenaars namen deel aan de wedstrijd. In totaal worden er achttien werken in het museum getoond -waaronder mijn werk- en 92 werken in de galerie YOMOOKA.

Het werk is te koop voor 450 euro. Voor meer informatie kunt u met mij contact opnemen.

De deelnemende kunstenaar in het Japanmuseum SieboldHuis zijn: Eva de Visser, Floor Spigt, Yvette Lardinois, Marjolein van Haasteren, Irene Chang, Jef Stapel, Seger Korteweg, Jose Mooijekind, Mark Flipse, Petra de Haas, Tim Juffermans, Spatule, Anoesjka Raats, Allart Lakke, Ivonne Lucker, Carola Hordijk en Bastiaan Luijk.

Tekst bij de schaal:
Titel: De reis, 2022, materiaal: porseleinen schaal en 17e -eeuwse wandtegel (detail), goudpoeder.

De Reis staat voor mij symbool voor het vergankelijke leven: de reis die we allemaal maken van geboorte tot de dood.

Mensenlevens en lichamen zijn kwetsbaar en vergankelijk. Dat geldt ook voor door de mens gemaakte objecten. Het leven kan ons tijdens onze reis uitdagen en littekens achterlaten op en in het lichaam. Elk litteken is een herinnering dat een verhaal vertelt. Hetzelfde geldt voor objecten. De Kintsugi goudverbinding gaat goed samen met het zen-principe wabi-sabi. Kintsugi ziet perfectie in de onvolkomenheden en bewondert de eenvoud. Het is de kunst om gebroken stukken keramiek bij elkaar te brengen en de beschadigde delen te accentueren met gouden kleurpoeder.

Oud en nieuw worden in deze kom verbonden. In de porseleinen kom is een 17e -eeuws aardewerk brokstuk van een wandtegel ingelegd. Tijdens het slijpen van een gat brak de kom. De breuklijnen zijn het landschap, de zee, geworden. Op de scherf zien we schepen op het water die thuiskomen. De eenvoudige tekening en de gouden lijnen vormen samen een nieuw beeld; De Reis.

De eigenaar van een gerestaureerd pand in Middelburg en gaf mij 17e -eeuwse brokstukken van tegels die de plinten van huis hadden gevormd en eruit gesloopt waren. Middelburg was een van de rijke steden in de Gouden Eeuw. In deze periode ging men Aziatisch porselein kopiëren en in Nederland vervaardigen.

 

 

 

Priority

Priority is de titel van een postzegeltentoonstelling bij de Roofprint pers

30 september t/m 31 oktober 2022
open vrijdag t/m maandag 12-17 uur
en 29 okt (N8vdN8) 20-22 uur.
groepstentoonstelling

Mijn bijdrage bestaat uit een aantal postzegels waarvan het papier door mij handgeschept is. Op een aantal postzegels staat het jaartal “2022” handgedrukt met foliedruk.

Mijn unieke postzegels zij te koop vanaf 15 euro.
Voor een overzicht, klik op deze link.
Mijn postzegels staan afgebeeld op de laatste foto.

Deze twee postzegels verbeelden samen een berg. De galeriehouder heet Leni van den Berge.

postzegel, handgeschept papier, Y. Lardinois

“De Berg”, postzegel, handgeschept papier, door Y. Lardinois, unica, 2022

De Roofprint Pers
Bellinkstraat 25
4331 GV Middelburg

Deelnemende kunstenaars zijn: deelnemers: joke apner, connie de lange, doortje de vries, jeanet kingma, angela kuckartz, natalie kuypers, liesbeth labeur, ton martens, lotje meijknecht, mariëtte mulder, nelleke ponsteen, yvette lardinois, katarina rudebeck, marja scholtens, noor van der brugge, wim van broekhoven, bertie van der meij, rosemarijn van limburg stirum, martin van thiel, adrie van zalk, hannie de jong, herma deenen, yvonne metzemaeker, maarten van den beemt, thea zweerink, imre quist, jeltje ratsma, marijke beelen, roswitha witten, hanny wubben, riet wullems, lonneke pastoor, harriët rademakers, piet brinkman, jeroen kersouw, loes huis in’t veld, leontine franssen, johanna rademakers, jip binsbergen, karim hashem, annemiek mullenders, just quist, paul de ruiter, ramon de nennie, anna van der putte, alex de vocht/midjourney, meia goossens, willy leijnse & bert van wijk.

 

Film IK BEN

IK BEN  is de titel van een serie portretfilms van makers / kunstenaars. Eén van de films gaat over mijn werk.
Zomer 2021 maakte Eef de Graaf producties deze korte film (duur 6 minuten) in mijn atelier in Vrouwenpolder in Nederland. De film gaat in 2021 in première en wordt 17 april 2022 via Omroep Zeeland uitgezonden. De films zijn met dank aan CBK Zeeland tot stand zijn gekomen.

Tijdens het Internationale Filmfestival  Film by the Sea 2022 worden de films opnieuw getoond op 10, 17 en 18 september in Vlissingen.

.

Museum CODA

CODA Paper Art in het CODA Museum in Apeldoorn toont om het jaar papierkunst variërend van kleine kunstwerken, objecten en sieraden tot levensgrote installaties. Mijn grote mappen zijn tijdens deze tentoonstelling in de Museumwinkel te zien. De tentoonstelling loopt tot begin 2022.

Grote map ROODZWART 40x 30 cm

Grote map ROODZWART 40x 30 cm

Grote map GROEN met blad

Grote map GROEN met blad

KOI

KOI, symbool van geluk

Remain in Light

Handgemaakte verzameldoos 

In deze doos zitten de catalogus over het werk van mijn eerste echtgenoot Jan Goossen en de herdenkingskaart nav zijn overlijden. De herdenkingskaart werd in 2005 gemaakt door grafisch vormgever Hans Gremmen.
Jan werd geïnspireerd door teksten en muziek van de popgroep Talking Heads. Op de kaart staan enkele zinnen van de LP Remain in Light, van de popgroep (1980). Nadat men de herdenkingskaart heeft gezien, wordt het boek zichtbaar, waarin het leven en het werk van Jan zich ontvouwen (uitgeverij Verbeke Foundation-De Bovenkamer).
Deze verzameldoos wordt najaar 2021 gepubliceerd in de catalogus die uitgegeven wordt door stichting handboekbinden.

Remain-in-Light-Yvette

Remain-in-Light-met Yvette Lardinois

Remain-in-light-Jan-Goossen

Remain-in-light-Jan-Goossen

Remain-in-Light-herdenkingskaart

Remain-in-Light-herdenkingskaart (fotografie: Anda van Riet)

Museum Veere

Museum Veere in Veere organiseert de tentoonstelling Kunst in coronatijd.
Van 2 april tot 30 mei 2021.

Tuin, 2020, Yvette Lardinois

Tuin

Tuin

 Tuin, 2020, Yvette Lardinois

Tuin, is mijn verbeelding van de coronatijd: In 2020 heb ik planten uit eigen tuin gedroogd, gekookt, en handgeschept tot papier. Een intensief en ambachtelijk proces, waarbij ik de machine de Hollander gebruik. Het resultaat is verbluffend. De natuur wordt zichtbaar in vellen papier. Deze vellen papier heb ik daarna bestempeld. De houten stempels die ik gebruik verbeelden bloemen, hemel en aarde. Elk stukje papier vertelt een eigen verhaal.
De clamshell doos is een archiefdoos die ik met de hand heb gemaakt van karton, linnen en mosgroen en blauw gekleurd papier. Ik wil de natuur bewaren en conserveren. Mijn tuin wordt op een nieuwe manier zichtbaar.

handgemaakte doos met 2 druksels op handgeschept papier zijn te koop voor € 250.
Eén enkel druksel op handgeschept papier kost € 100 per stuk.
Doos 50 x 32 cm (opengeslagen). Druksel ongeveer 20 x 29 cm. Elk druksel is uniek.

klik op de foto voor meer details: handgeschept papier

 

Je naam in kleur

Wil je een handgemaakt boek met je naam op de voorkant?
Ik kan in diverse lettertypes woorden op boekbinderslinnen printen.


ZEELAND magazine

Winter 2020 verschijnt een artikel over mijn werk in het magazine ZEELAND. Lees meer over hoe ik verhalen verbind met boekbinden en de keramische schalen.

Zeeland 19, Yvette Lardinois

ZEELAND, Yvette Lardinois

Zeeland is niet alleen een fantastische vakantieprovincie, maar heeft veel producten die hier op aansluiten. Bijzondere culturele en artistieke evenementen en bezienswaardigheden, culinaire zilte en zoete zaligheden zoals de bolus, oester, kreeft, mossel, Zeeuwse tong en topkoks zijn in deze provincie te vinden.

Zeeland 19 cover

ZEELAND, cover

ZEELAND verschijnt twee keer per jaar en telt 116 pagina’s. Het magazine wordt verkocht in meer dan 1800 boekhandels in Nederland en Vlaanderen voor € 5,95.

ZEELAND richt zich op bekende en onbekende facetten van de provincie Zeeland.

 

 

Foedraal

Het foedraal heb ik op maat gemaakt om het kunstboek Jan Goossen beeldbouwer te beschermen.
Ik heb Jan zijn naam nagetekend en op de omslag van het foedraal gezet. Het is een kopie van zijn handtekening.
Materiaal: Lboekbinderslinnen, karton en drukfolie.

 

Vriendenboek met omslagdoos

Doos voor Colin Huizing, Yvette Lardinois

Vriendenboek en doos voor Colin Huizing.(Yvette Lardinois)

Colin Huizing werkte een groot aantal jaren als conservator voor het Stedelijk Museum in Schiedam.
Voor zijn afscheid ontving hij een uniek Vriendenboek met herinneringen van collega’s en vrienden uit deze periode. In de doos werden ook een aantal kunstwerken verzameld.
Grafisch ontwerper Berry van Gerwen vroeg mij om een doos te maken om het boek en de kunstwerken te verzamelen en aan Colin aan te bieden. De doos is omkleed met linnen en op de omslag staat Colin Huizing.

Doos, zijaanzicht

Vriendenboek en doos voor Colin Huizing. Zijaanzicht (Yvette Lardinois)

 

Vogel

Persbericht. Middelburg oktober 2020
Dit jaar werd voor het eerst de Querido Academie schrijfcursus in de Drvkkery in Middelburg gegeven. Docent, schrijver Josephine Rombouts vond veel en divers talent onder haar cursisten. Een van hen, Willemien ‘t Hooft, is met haar eindproduct naar kunstenaar en boekbinder Yvette Lardinois gegaan. In hun gezamenlijke werk ontmoeten verhaal, beeld en ambacht elkaar: Het korte verhaal, Vogel, van ‘t Hooft, een klein juweel, is vormgegeven, met de hand gebonden en bestempeld door Lardinois. Het boekje is in Japanse binding waar Lardinois in excelleert. Het boekje is in een gelimiteerde oplage van 25 stuks gemaakt.

Helaas is door nieuwe coronamaatregelen de presentatie niet doorgegaan. Misschien komt er nog een nieuwe kans om inzage te krijgen in het proces van schrijven, boekbinden, samenwerken en inspireren!

Vogel, Willemien 't Hooft, ontwerp en Japanse binding Yvette Lardinois

Vogel, Willemien ‘t Hooft, ontwerp en Japanse binding, Yvette Lardinois

 

Vogel

Vogel, drie variaties in kleur en ontwerp.

 

vlnr josephine rombouts, willemien 't hooft, yvette lardinois

Vlnr Josephine Rombouts, Willemien ‘t Hooft, Yvette Lardinois op het Abdijplein in Middelburg

 

Herdenkingsmap

Voor de speech van een uitvaart is deze map gemaakt. De naam is opgebouwd uit kleine puntjes die tranen symboliseren.
Op de voorzijde is de naam in blauw en goudfolie gezet en de stempel handgedrukt. Binnenwerk is gemaakt met goudfoliedruk.

Herdenkingsmap

Herdenkingsmap

Map binnenkant

Map binnenkant

Koi, symbool voor geluk

Dit boek is gemaakt ter ere van een verjaardag.
In het boek staan de gelukwensen van familie en vrienden en de ansichtkaarten zijn ingeplakt.
De Koi (karper) is in Japan het symbool van voorspoed en geluk.
Uniek, hand- gedrukt en gebonden. Binding is een harmonicaboek.
Linnen omslag. Textiel lintje.

koi, leporello, Yvette Lardinois

koi, leporello, Yvette Lardinois

Lintjes van textiel die je kunt vaststrikken,

 

Koi, voorspoed

Koi, voorspoed

Koi fotoboek

Koi fotoboek

Pakje Kunst met mapjes

pakje kunst, Yvette Lardinois

pakje kunst, Yvette Lardinois

De Museumkast is digitaal te bezoeken. Ruim 175 kunstwerken worden door meneer Visser besproken. Het filmpje met mijn kunstwerk is nummer 151.
Mijn bijdrage bestaat uit kleine mapjes met een omslag van hand gestempeld papier.

Pakje Kunst is een initiatief waarbij lokale kunstenaars op een laagdrempelige manier hun werk aanbieden. De kunstwerken zijn ter grootte van een pakje sigaretten en worden in een vintage sigarettenautomaat verkocht. Elk kunstwerk kost slechts € 4.
Deze automaten, waar mijn werk in, zit hangen bij boekhandel ‘t Spui, Oude Markt 5 in Vlissingen en bij boekhandel De Koperen Tuin, Keizersdijk 16 in Goes.

60 jaar samen gebundeld

Oddlaug en Erling vierden hun 60-jarig huwelijksfeest. Kinderen en kleinkinderen hebben vooraf een bijdrage geleverd voor dit unieke boek. Ik heb de gelukwensen, vele (oude) foto’s, kleinkindertekeningen, teksten en kunstwerken verzameld en tot één uniek boek gebonden. Het is de Japanse bindtechniek omkleedt met linnen.

 

Map met logo

Opdracht voor een map met logo om (bedank)brieven in te verzamelen.
Mooi cadeau bij een afscheid van collega’s, vrienden en bekenden.

map met logo

map met logo

Fotoboek met lintje

Opdracht voor een fotoboek met lintjes bijeengehouden. (Harmonicaboek)
De omslag is van linnen in oudroze kleur. Hoofdletter “J” op de voorkant gedrukt met goudfolie.

Rosa fotoboek en lintje

Rosa fotoboek en lintje

rosa fotoboek

rosa fotoboek, bovenaanzicht 

Herinneringsboeken

30 Jaar bewaarde ik rekeningen, documenten, wandelroutes en ansichtkaarten. Deze herinneringen aan mijn Franse huis zijn mij dierbaar. Ik heb het papierwerk ingebonden tot 2 boeken. Elke bladzijde is een nieuwe collage. Linnen omslag.

Notebooks, mappen, boeken

Yvette Lardinois. Map karper

Map. linnen omslag met blockprint “Karper”. Yvette Lardinois.

 

Wil je een unieke map, een Japanse gebonden boek, notebook of een foto- of tekenboek?
Klik op BOOKS.

Wil je iets speciaals? We kunnen samen kijken naar de mogelijkheden.
Contact via  yvette@yvettelardinois.com

Map en boek, Yvette Lardinois

Map en Japans gebonden boek,  Yvette Lardinois

Leporello 6, Yvette Lardinois

Foto- of tekenboek. (ofwel harmonicaboek of leporello), Yvette Lardinois

 

Levensverhaal

Het levensverhaal van mijn moeder in woord en beeld.
Japanse binding met een omslagmap.

Zeeuwse Landschappen met Antoine Mes

Van 2 september t/m 26 oktober 2019 toont GalerieGerritse in Middelburg het werk van Antoine Mes (91) en Yvette Lardinois (58).

De titel van de tentoonstelling is Zeeuwse Landschappen.

Yvette Lardinois maakt unica in de vorm van schalen, wandobjecten, collages en handgemaakte boekjes. Haar keramiek is monumentaal en kleurrijk. Een van de thema’s in haar werk is Zee-Land. Zij laat zich inspireren door gebeurtenissen en herinneringen uit het dagelijks leven en geeft hierop een eigen commentaar.

Yvette Lardinois; Zee-Land (foto)

In 1990 besloot Antoine Mes zich uitsluitend nog te richten op het schilderen van landschappen. Dit resulteerde in een onderzoek naar de karakteristieken van het Zeeuwse landschap. De doeken die getoond worden zijn van recente datum. Met minimale middelen is Antoine Mes tot de essentie van het Zeeuwse landschap gekomen. Door de geringe vormstructuur worden ze door hem aangeduid als ultieme landschappen

Antoine Mes (schilderijen)

Opening: (vlnr) Ina Sponsee, Antoine Mes en Yvette Lardinois, 2-9-2019

GalerieGerritse, Londensekaai 19, Middelburg

Open: vrijdag en zaterdag van 13-17 uur en de 1e zondag van de maand op 6 oktober van 13-17 uur.

 

Middelburg Boekenstad

Op zondag 5 mei 2019 wordt Middelburg Boekenstad georganiseerd. Er is een bijzondere en grote boekenmarkt (op de Markt) en daarnaast tonen diverse galeries in de stad bijzondere boeken. Anne de Kam (galerie Blauwe Hope) heeft mij uitgenodigd om handgemaakte Japanse boekjes, notan prints en keramische schalen tentoon te stellen.

Japans boek met omslag, Yvette Lardinois

Japans boek met omslag, Yvette Lardinois

De Japans boekbinden en notan prints
Nadat ik zelf een aantal stempels heb ontworpen, ben ik gaan stempelen op papier. Deze notan prints zijn in de boekomslagen verwerkt. De grotere notan prints zijn ingelijst.
Notan is de Japanse benaming voor de balans tussen licht en donker.

 

 

Studio Route 2018 Crafts Council Nederland

Keramiste Yvette Lardinois heeft zich opgegeven voor de Studio Route 2018 dat op 27 en 28 oktober plaatsvindt. Ateliers in heel het land stellen hun deuren open voor het grote publiek om jou een inkijkje in hun eigen keuken te geven. We vroegen Lardinois naar haar motivatie om zich op te geven. 

Wat is je voornaamste reden geweest om deel te nemen aan de Studio Route als onderdeel van de Week van het Maken?
“Naast dat ik het een mooi initiatief vind, is het een uitgelezen kans om mijn keramiek aan een breed publiek te laten zien. Door middel van de Studio Route geeft Crafts Council Nederland mij de kans om op een persoonlijke manier contact te maken met belangstellenden. Ik ontvang graag mensen in mijn atelier. Zo kan ik het werkproces laten zien en uitleg geven over mijn werk en het bijbehorende werkproces.”

Wat kan het publiek allemaal in je atelier bewonderen?
“Het atelier staat in het Zeeuwse dorp Vrouwenpolder, vlak bij de zee. We maken een tentoonstelling met werk van drie makers, waaronder: Frank Åsnes, Annelies Planteydt en uiteraard mijn eigen werk. Frank Åsnes is beeldhouwer en werkt met gekleurd papier en hout. Annelies Planteydt maakt hedendaagse sieraden en ik zal mijn keramiek tentoonstellen. Wij zullen uitleg geven over ons werk, onze inspiratie en hoe we in het maakproces te werk gaan.”

Is er een speciaal project dat je met de Studio Route wil presenteren?
“In 2003 ben ik in Zeeland komen wonen. Vlak na de verhuizing is mijn man en voormalig kunstenaar Jan Goossen overleden. Het huis en het atelier moesten toen nog gebouwd worden. In deze periode heb ik veel aan de keukentafel gewerkt. Het werk en de collecties die hieruit zijn ontstaan heten “Tears” en “Connections”. Ik laat zowel keramische wandobjecten als vroegere tekeningen zien.”

Wat willen jullie het publiek vooral meegeven dat naar aanleiding van de Studio Route op bezoek komt?
“Met het atelierbezoek geven we het publiek een kijkje in eigen keuken. Men is zich er vaak niet van bewust hoeveel kennis en vaardigheden er nodig zijn voor het creatieve ambacht. En dit is juist wat we willen tonen en toelichten.”

Yvette Lardinois

Studio Route 2018 Crafts Council Nederland Yvette Lardinois

Staat er een spannend project op de planning?
“In oktober en november neem ik deel aan twee keramiekworkshops van de CC. Ik ben op zoek naar nieuwe technieken en toepassingen die ik weer kan gebruiken in mijn eigen werk.”

De Studio Route is onderdeel van het officiële programma van de Week van het Maken 2018. 

Verbeke Foundation

Van 15 november 2015 tot en met 3 april 2016 Jan Goossen beeldbouwer


De Verbeke Foundation in Kemzeke, bij Antwerpen, toont de overzichtstentoonstelling van mijn overleden echtgenoot, kunstenaar Jan Goossen (1937-2005). Het getoonde oeuvre omvat beeldhouwwerken en tekeningen uit de periode 1959-2003.

Tijdens de opening werd de rijk geïllustreerde publicatie Jan Goossen beeldbouwer gepresenteerd met een essay van Yvette Lardinois, waarin de kunstwerken van Goossen in verschillende technieken en stijlen in hun kunsthistorische context worden geplaatst en zijn leven als kunstenaar wordt beschreven. Lees meer >>

In dezelfde periode zijn er diverse nieuwe presentaties bij de Verbeke Foundation te zien zoals de assemblage tentoonstelling Objet oblige met o.a. Daniel Spoerri.

Hartelijk dank aan de Verbeke Foundation (Geert -curator- en Carla Verbeke, Marie Verboven -medecurator/grafisch ontwerp boek), Will van Roosmalen -scenografie- en de vrijwilligers bij de Verbeke Foundation. In het bijzonder dank aan uitgeverij de Bovenkamer, Marianna Kleijwegt. Dank aan Paula Koning en Marie Louise Schoondergang, Flip Smorenburg en mijn vriend Frank Åsnes.

1991, Jan Goossen, Casa de los Pensamientos Encarcelados, gepolychromeerd hout, Foto Martin Stoop

1991, Jan Goossen, Casa de los Pensamientos Encarcelados, gepolychromeerd hout, Foto Martin Stoop

Festival du Beau

affiche Festival du Beau

affiche Festival du Beau

Groepstentoonstelling in de prachtige eco tuin van RELAIS in Le Beau, Chaillac (Frankrijk).

Domburg

Schalen, wandobjecten en een spiegel met de titel Connections zijn te bewonderen in de hal van het gemeentehuis in Domburg. Traverse 1, Domburg.

t/m 7 juli 2015

Connections, Yvette Lardinois, ceramic, 2014

Connections, Yvette Lardinois, ceramic, 2014

We zijn met elkaar verbonden: familie, vrienden, collega’s, buren, dorps- stads- en landgenoten.
Lijnen, gaten en kleurvlakken -die soms overlappen- tonen onze relaties en connections.

 

Horizon

Tentoonstelling Horizon te zien in de Kunstuitleen De Bevelanden, Westwal 45, Goes

Yvette Lardinois, Horizon, ceramic, doorsnede 45 cm

Yvette Lardinois, Horizon, ceramic, doorsnede 45 cm

Yvette Lardinois toont recent werk met de titel Horizon. Het uitgangspunt is de schaal als keramische vorm die ze ophangt waardoor het een wandobject wordt. De horizon scheidt de beide helften, er is geen boven en er is geen onder en daarom kan de vorm ook ‘ondersteboven’ getoond worden. Je ziet ZEE-LAND, een landschap: zee en lucht of land en lucht, geïnspireerd door haar leefomgeving.
In de tentoonstelling hangen papieren collages en wandobjecten van keramiek van verschillende formaten.

Een van deze schalen is op genomen in de collectie hedendaags keramiek van Museum Boijmans Van Beunigen in Rotterdam.

Schetsontwerp Horizon

Schetsontwerp Horizon.

Kunstwerkplaats KipVis wil aan de rand van Paauwenburg rondom de watergang aan de Willem Klooslaan in Vlissingen een beeldenpark realiseren met veertien kunstwerken die de wandelaar verwonderen en tot nadenken stemt. Het project kreeg de naam Ik ben een God naar de beroemdste dichtregel van Willem Kloos.

Wij nodigen u van harte uit om 28 maart van 14-17 uur de 7 nieuwe ontwerpen te bekijken en uw voorkeurstem op locatie uit te brengen.

Het werk met de meeste stemmen zal gerealiseerd worden. In het aangrenzende gebouw van KipVis belichten wij de achtergrond en
totstandkoming van het project.

De schetsen zijn gemaakt door:
Hans Bommeljé
Loek Grootjans
Teja van Hoften
Rosalinde van Ingen Schenau
Yvette Lardinois
Harry Vandevliet
Kees Wijker

Horizon, schetsontwerp Vlissingen, 2015, Yvette Lardinois

Horizon, schetsontwerp Vlissingen, 2015, Yvette Lardinois

Ontwerp voor Vlissingen

KipVis, zaterdag 28 maart 2015 van 14.00 – 17.00 uur
Hoek Sloeweg-Gerbrandystraat, Vlissingen

Kunstwerkplaats KipVis wil aan de rand van Paauwenburg rondom de watergang aan de Willem Klooslaan in Vlissingen een beeldenpark realiseren met veertien kunstwerken die de wandelaar verwonderen en tot nadenken stemt. Het project kreeg de naam Ik ben een God naar de beroemdste dichtregel van Willem Kloos.

Wij nodigen u van harte uit om 28 maart van 14-17 uur de 7 nieuwe ontwerpen te bekijken en uw voorkeurstem op locatie uit te brengen.
Het werk met de meeste stemmen zal gerealiseerd worden. In het aangrenzende gebouw van KipVis belichten wij de achtergrond en
totstandkoming van het project.

De schetsen zijn gemaakt door:
Hans Bommeljé
Loek Grootjans
Teja van Hoften
Rosalinde van Ingen Schenau
Yvette Lardinois, ontwerp ‘Horizon’: KipVis Yvette Lardinois
Harry Vandevliet
Kees Wijker

Kipvis

Tijdens deze feestelijke openingsmiddag zal Leon Riekwell vertellen over zijn visie op kunstwerken in de openbare ruimte.

Vlissingen

Vlissingen

Spiegels ‘Connections’

Spiegels met de titel ‘Connections’.
De rand is van keramiek en voorzien van gaten. Er ontstaat een bijzonder beeld doordat de ‘lijst’ weerkaatst in de spiegel. De verbindingslijnen, ‘Connections’, zijn in diverse kleuren geschilderd.

'Connections', Yvette Lardinois, spiegel, mirror, ceramic, 2014

‘Connections’, Yvette Lardinois, spiegel, mirror, ceramic, 2014

Mirror, Yvette Lardinois

Mirror, Yvette Lardinois

'Connections', Yvette Lardinois, spiegel, mirror, ceramic, 2014

‘Connections’, Yvette Lardinois, spiegel, mirror, ceramic, 2014

Mirror, Yvette Lardinois

Mirror, Yvette Lardinois

 

Pop-up store Memories in Goes

Van 9 t/m 31 december 2014. Lange Vorststraat 34 in Goes

Urn, Yvette Lardinois

Urn, Yvette Lardinois

Tijdens de decembermaand creëert Monique Dommanschet Uitvaart beZieling tijdelijk een belevingsruimte in een van de leegstaande winkelpanden in het hart van Goes. In deze pop-up store aan de Lange Vorststraat 34 in Goes vindt men bijzondere (kerst)cadeaus met een eigen verhaal. Kunstenaars en musici zijn aanwezig en vertellen over hun werk. Kunstenaars uit heel Nederland tonen hier hun werk. Zo ook Yvette Lardinois met een urn, waarop een ondergaande zon in een (Zeeuws) landschap is te zien en tekeningen met het thema Tranen.

Het idee voor de pop-up store is ontstaan tijdens een bijeenkomst ter gelegenheid van Allerzielen. Monique Dommanschet constateerde dat er veel vraag is naar openheid en informatie rondom het afscheid nemen. Zo ontstond het idee om een leegstaand winkelpand sfeervol te transformeren tot een ontmoetings- en belevingsruimte. December is een maand om stil te staan, terug te kijken, te herinneren, maar ook om verder te gaan. Juist in deze tijd hebben mensen behoefte aan passende afleiding, goede gesprekken en onverwachte inspiratie. Memories wil aan deze behoefte tegemoet komen door een ontmoetingsplek te zijn; tussen de bijzondere producten vindt men hier voor de rust en ruimte.

 

Horisonter

Arbeidene til Yvette Lardinois (Waalwijk, Nederland, 1960) er monumentale og fargerike. Hun lager små skulpturer, fat og veggobjekter i keramikk, og jobber også med tegning og collage. Sin inspirasjon henter hun fra egne erfaringer og minner. Arbeidene forteller historier med temaer som Landskap. Hennes siste prosjekt har som tema: Horisonter / Topsy-Turvy. Disse arbeidene ble stillt ut i Sandnes Kunstforening. Det var collager og keramiske vegg-objekter som viser forskjellige landskaper. Felles for disse er at de er sirkelformet som om de er sett gjennom et rundt skipsvindu. De er alle bygget opp med en horisontlinje som skiller over og under i to like deler. De kan derfor vises på to måter: derav tittelen Topsy-Turvy (opp-ned). Det er abstrakte tegninger som samtidig innholder elementer som oppfattes som figurative, det er hav, land og himmel inspirert av hennes eget landskap i Zeeland i Nederland hvor hun bor, og av reiser langs den norske vestkysten. Yvette Lardinois studerte ved Kunstakademiet i Den Bosch, og har hatt utstillinger i inn og utland. Hennes arbeider er innkjøpt av diverse museum bl.a Museum Boijmans Van Beuningen i Rotterdam og Taipei Fine Art Museum. Hun jobber også som PR ansvarlig ved Zeeuws Museum, og har jobbet ved Tekstilmuseum og ved European Ceramic Workcenter i Nederland.

Kunstcarrousel Abdij

Kloostergangen, Abdij, Middelburg, Yvette Lardinois, keramiek

Kloostergangen, Abdij, Middelburg. Yvette Lardinois, keramiek

In de Kloostergang en Crypten van de Middelburgse Abdij. Gratis toegang via het Abdijplein

23 juli t/m 10 augustus
Woensdag van 13.00 tot 17.00 uur
Donderdag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uur

De Kunst en Cultuurroute in Middelburg bestaat 15 jaar. Reden voor een feestje. En hoe kunnen we dat beter vieren dan door middel van een overzichtstentoonstelling in het hart van de Zeeuwse hoofdstad, namelijk de Kloostergangen en Crypten van de Abdij in Middelburg. Deelnemers van de kunst en Cultuurroute tonen hier hun werk. Yvette Lardinois is uitgenodigd haar keramische objecten/schalen als gast-exposant te tonen. Zij woont en werkt in Vrouwenpolder.

Onder de titel Kunstcarrousel is deze overzichtstentoonstelling van 23 juli t/m 10 augustus gedurende 15 dagen geopend voor publiek. Het publiek kan zich een beeld vormen van zowel de Kunst en Cultuurroute in hun geheel en van de afzonderlijke deelnemers en thema’s.
Men kan ook een kijkje nemen in de Crypten die normaliter voor publiek gesloten zijn.
Tijdens de openingsuren zijn meerdere kunstenaars aanwezig om het publiek welkom te heten en te woord te staan.
Kijk voor meer informatie op de website van de Kunst en Cultuurroute  www.kunstroutemiddelburg.nl

Open atelier zomer 2014

Op zondag 6 juli van 12 tot 17 uur organiseer ik een open dag.
In mijn Zeeuwse ‘schuur’, waar ik het atelier in heb, laat ik beelden en tekeningen zien van Frank Åsnes, Jan Goossen en mijn eigen keramiek en tekeningen.
Het adres is Schoolstraat 6 in Vrouwenpolder.
Ik hoop dat het mooi weer is zodat je ook nog een wandeling aan het strand kunt maken.

Yvette Lardinois, atelier Vrouwenpolder

Kunstuitleen Bevelanden

Yvette Lardinois, keramiek

Yvette Lardinois, keramiek

Westwal 45 (centrum)

4461CM Goes
tel. 0113 – 233729

Openingstijden:
woensdag  t/m vrijdag van 13.00 – 17.00 uur
zaterdag 12.00 – 16.00 uur
1 ste zondag van de maand 12.00 – 16.00 uur

Via de Art Shop van de Kunstuitleen Bevelanden in Goes is het mogelijk om direct kunst en design te kopen en mee naar huis te nemen.
Op dit moment zijn schalen van Yvette Lardinois met het thema Connections te koop.  http://www.kunstingoes.nl/art-shop/
We zijn met elkaar verbonden. Familie, vrienden, collega’s en de buren. Gaten, kleurvlakken en lijnen tonen onze relaties en connections.

Culture et culture

Culture et culture, RELAIS, (Annie Lebourg en Yoyo Magnier), Chaillac, Frankrijk
3 mei  t/m 31 augustus 2014

Met o.a. Yvette Lardinois, Frank Åsnes, Brigitte Penicaud, Jean-Pierre Viot, Michel Malbec, Paul Haentjes en Frits Peeters

le text en français: Mon dessin sur la céramique, est inspiré par un voyage en hélicoptère à Chaillac. Le titre est “Vol d’oiseau”.

Annie Lebourg en Yvette Lardinois

Annie Lebourg en Yvette Lardinois

De titel verwijst naar de combinatie van de biologische tuin en de kunstwerken die hier worden getoond. De kunstenaars die hun werk tonen maken deel uit van een internationaal gezelschap van beeldhouwers, keramisten en schilders uit Frankrijk, Nederland en Noorwegen.

De schalen die ik exposeer hebben de titel Vogelvlucht (‘Vol d’oiseau’). Het landschap is een steeds terugkomend thema in mijn werk. 20 Jaar geleden, tijdens een dorpsfeest in Chaillac, stapte ik in een helikopter en zag het landschap vanuit een nieuw perspectief. De kleuren en vormen wisselden elkaar af en het landschap was ineens een plat vlak. Het was een prachtige ervaring.

Vogelvlucht, keramiek, Yvette Lardinois

Vogelvlucht, keramiek, Yvette Lardinois

Yvette Lardinois, 'Vogelvlucht'

Yvette Lardinois, ‘Vogelvlucht’

Yvette Lardinois en Paul Haentjes

Yvette Lardinois en Paul Haentjes

La Nef (of het Bamboebeeld) is het meest recente beeldhouwwerk van Frank Åsnes, gemaakt van bamboe, steen en metaal.
Bamboe komt uit de biologische tuin van RELAIS. Het werk is in mei 2014 op locatie gemaakt.

Bamboebeeld Frank Åsnes, 2014

Bamboebeeld Frank Åsnes, 2014

 

Helikoptervlucht over Vrouwenpolder

luchtfoto Vrouwenpolder

luchtfoto Vrouwenpolder

Yvette Lardinois, 'Vogelvlucht' keramiek

Yvette Lardinois, ‘Vogelvlucht’, keramiek

Helikoptervlucht over mijn dorp Vrouwenpolder met uitzicht over het strand, de Noordzee, het Veerse Meer, de bossen en duinen van Oranjezon en het dorp en mijn huis en atelier! Wat woon ik toch mooi in Vrouwenpolder.
Deze schaal heb ik een tijdje geleden gemaakt.
Yvette Lardinois, 'Vogelvlucht', keramiek

Yvette Lardinois, ‘Vogelvlucht’, keramiek

Vrouwenpolder 700 jaar

Vrouwenpolder 700 jaar
Dorpsdijk, Vrouwenpolder
17 t/m 25 mei 2014

Yvette Lardinois, 'Connections', keramiek

Yvette Lardinois, ‘Connections’, keramiek

Het is feest;  in 2014 bestaat Vrouwenpolder 700 jaar en dat wordt gevierd. In de week van 17 tot en met 25 mei zijn mijn schalen met de titel Connections te zien in het lege en voormalige pand van de Rabobank (dat te koop staat) aan de Dorpsdijk. Het werk is vanaf de straat dag en nacht te zien.
Het leek me toepasselijk om de serie Connections te tonen. Ik woon 11 jaar in Vrouwenpolder en voel me er mee verbonden.

Leen Quist overleden

Op 11 april 2014 overleed Leen Quist.

Leen was al enige tijd ziek en verhuisde eind 2013 naar zorg- en verpleegcentrum NieuwSandenburgh in Veere. Leen was een lieve vriend, maakte prachtige keramiek en was een gepassioneerd verzamelaar van hedendaagse keramiek.

Leen Quist, collectie Zeeuws Museum (foto Ivo Wennekes)

Leen Quist, collectie Zeeuws Museum (foto Ivo Wennekes)

Het werk van Leen Quist kenmerkt zich door strakke ‘container’vormen, gedraaid van porselein en gedecoreerd met cobalt blauwe lijnen. De keramische kommen, dekselpotten en schalen zijn in vele particulieren collecties en in openbare collecties te vinden zoals zoals in die van Museum Boijmans Van Beuningen, het Gemeentemuseum Den Haag en het Zeeuws Museum in Middelburg.
Met zijn partner Frans Koster deelde Leen een gezamenlijk passie: het verzamelen van hedendaags keramiek. Tijdens vakanties en vrije dagen gingen zij samen op pad en bezochten tentoonstellingen en ateliers van keramisten in binnen- en buitenland. Een van hun favoriete landen was Denemarken waar zij het Scandinavische keramiek bewonderden. Leen liep ook een korte periode stage in Denemarken. In de collectie Koster-Quist zit werk van een groot aantal keramisten zoals Alev Siesbye Jensen (Denemarken), Lucie Rie (Groot-Brittannië), Arne Aase (Noorwegen), Lies Cosijn, Geert Lap, Johan van Loon en mijzelf. Het huis was er voor ingericht; alle kamers hadden vaste vitrines waar het keramische werk goed zichtbaar was. De collectie, die uit meer dan 500 stukken hedendaags keramiek bestaat, is bij leven geschonken aan Museum Boijmans Van Beuningen.

Leen was een bescheiden man, hij hield van de mooie dingen, liefst zonder franje, en van lekker eten. Hij kon goed koken en taarten bakken. De afgelopen jaren heb ik hem vaak bezocht. We hebben veel gelachen, spraken over de verzameling die in huis aanwezig was en onze gezamenlijke passie: keramiek! Leen kwam regelmatig in Vrouwenpolder bij mij op atelierbezoek. Op zijn verjaardag 4 september 2013 kwam ik langs met een bos met blauwe bloemen, want blauw was zijn favoriete kleur.

Leen Quist 4-9-2013. foto Yvette Lardinois

Leen Quist 4-9-2013. foto Yvette Lardinois

Hij had zijn atelier in de Pijpstraat op nummer 9 in Middelburg. De afgelopen 10 jaren, na het overlijden van zijn partner Frans Koster, werkte hij bijna niet meer en in 2012 heeft hij het pand verkocht. Voorjaar 2012 hebben we het atelier leeg geruimd. Tijdens deze klus kwamen heel wat herinneringen boven over de tentoonstellingen die hij heeft gehad, de mooie reizen met Frans, de leerlingen en de collega’s, waaronder de keramist Jan van Leeuwen, aan de scholengemeenschap Nehalennia. We keken samen naar zijn werk dat in het atelier aanwezig was, hij demonstreerde het kleine gereedschap, gaf Frank Asnes en mij uitleg over de ingenieuze handelingen die hij verrichtte met het moeilijke materiaal porselein en vertelde over het lijnenspel op zijn kommen en schalen.

Leen Quist en Yvette Lardinois in 2012 voor zijn atelier in de Pijpstraat in Middelburg

Leen Quist en Yvette Lardinois in 2012 voor zijn atelier in de Pijpstraat in Middelburg

 Film

De film Leen Quist 70 is tot stand gekomen naar aanleiding van een groot aantal filmfragmenten die rond zijn 70 ste verjaardag door mij zijn gemaakt. Rob van Hoek (jarenlang filmer voor Van Gewest tot Gewest tv) heeft de film samengesteld. Klik hier om de film te zien. (concept Yvette Lardinois)

Leen Quist died on 11 April 2014

Leen was a dear friend. He made exquisite pots and was a passionate collector of contemporary ceramics.

Leen Quist’s work was characterised by pure ‘container’ forms, thrown in porcelain and decorated with cobalt blue lines. His bowls, lidded jars and dishes can be found in numerous private collections and museums in the Netherlands, including Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, the Gemeentemuseum in The Hague and the Zeeuws Museum in Middelburg.
Together with his partner Frans Koster, Leen had a great passion for collecting contemporary ceramics. Their collection, which comprises more than 550 pieces, has been donated to Museum Boijmans Van Beuningen. The Koster-Quist collection includes work by Alev Siesbye Jensen (Denmark), Lucie Rie (UK), Arne Aase (Norway), and the Dutch ceramicists Lies Cosijn, Geert Lap, Johan van Loon and Yvette Lardinois.

Film about Leen Quist. Click  (Yvette Lardinois and Rob van Hoek)

Leen Quist 4-9-2013. foto Yvette Lardinois

Leen Quist 4-9-2013. Photo: Yvette Lardinois

Made in Holland, Bryne, Norge

Utstillinga Made in Holland

Yvette Lardinois og Frank Åsnes
Bryne kunstforening, Bryne, Norge

1-3 til 13-4-2014  (Laurdag 01.03.2014 opnar)

'Made in Holland', Yvette Lardinois. Stavanger dailyphoto.com

Made in Holland, Yvette Lardinois. Stavanger dailyphoto.com

Nederlandske Yvette Lardinois og norske Frank Åsnes stillar ut saman i denne utstillinga.
Yvette Lardinois har utdanninga si frå Kunstakademiet i Den Bosch, og har seinare hatt utstillingar i både inn- og utland. Arbeida hennar er innkjøpte av mellom andre Museum Boijmans Van Beuningen i Rotterdam og Taipei Fine Art Museum.

Forutan keramiske objekt arbeidar ho med collage, små skulpturar og abstrakte teikningar med figurative element. Kunstnaren let seg inspirera av eigne erfaringar og minne, og av havet, landskapet og himmelen i heimlandet. Reiser langs den norske vestkysten har òg gitt ho kunstnarisk inspirasjon.
Frank Åsnes er født i Sverige i 1962, men bur og arbeider nå i Sandnes. Åsnes er utdanna ved Kunstakademiet Den Bosch i Nederland og Düsseldorf i Tyskland. Kunstnaren arbeider med skulptur, objekt, skulpturelle installasjonar og teikning, og undersøker korleis form og material forhold seg til det romlege.
I Bryne kunstforening vil han utforska korleis gallerirom og arbeid gjensidig påverkar kvarandre. Utstillinga er eit samarbeid med Rogaland fylkeskunstlag.
Utstillinga vil vera open frå 01.03-13.04 Laurdagar 12-16 og Søndagar 13-17.

poster, Bryne, Norge, Yvette Lardinois

R-OPEN

Locatie: Station K in Sandnes, Noorwegen.
2 november 2013

Frank Åsnes, 'Figur med stråler'

Frank Åsnes, ‘Figur med stråler’

Open ateliers in Rogaland.

In het atelier van Frank Åsnes  is een voorproefje te zien van onze tentoonstelling die later in maart 2014 bij Bryne Kunstforening te zien is.

Kunst in de Vesting Heusden

Kunst in de Vesting
Stadhuis, Heusden
14 en 15 september 2013

In de vesting van Heusden vond de kunstmanifestatie ‘Kunst in de Vesting’ plaats. De organisatie nodigde mij, als oud-Heusdenaar, uit om deel te nemen. Het Stadhuis is een prachtige plek om werk te laten zien. Het waren tevens de landelijke Open Monumentendagen. In totaal zijn 450 bezoekers geweest.
yvette-lardinois-en-horizon

Yvette Lardinois, Heusden

Yvette Lardinois, spiegel en schaal

Stadhuis Heusden

Stadhuis Heusden

Stadhuis Heusden

Stadhuis Heusden

 

 

Tysevaer in Norway

Exhibition in Tysvaertunet, Tysvaer, Norway
Yvette Lardinois and Frank Åsnes
31-8 t/m 15-9 2013

 

 

Virtual Wall World

Begin 2013 toonde ik mijn nieuwste werk in Sandnes (westkust van Noorwegen). Op internet vond ik een link opVirtual Wall World.  http://virtualwallworld.blogspot.nl/2013/02/yvette-lardinois-collage.html

Ook over het werk van Frank stond een stukje geschreven op Virtual Wall World.  http://virtualwallworld.blogspot.nl/2013/07/frank-asnes-tegningmodellskulptur.html

Nieuwe publicatie Yvette Lardinois en Frank Åsnes

Tijdens de opening van de tentoonstelling van Frank Åsnes bij Sandnes Kunstforening werd onze nieuwe publicatie gepresenteerd. We zijn blij met deze publicatie! Veel dank aan Sandnes Kunstforening, Trond Borgen en Hildegunn Guddal Svensson (tekst). Anda van Riet, Ivo Wennekes, Frank en ik maakten de foto’s. In augustus 2013 en maart 2014 staan nog twee tentoonstellingen in Noorwegen gepland waar dit boekje uitgedeeld wordt. Mocht je interesse hebben, laat het ons weten!

Horisonter i Sandnes Kunstforening

Arbeidene til Yvette Lardinois (Waalwijk, Nederland, 1960) er monumentale og fargerike. Hun lager små skulpturer, fat og veggobjekter i keramikk, og jobber også med tegning og collage.
Sin inspirasjon henter hun fra egne erfaringer og minner.
Arbeidene forteller historier med temaer som Zeeland (Nederland), Landskap, Gledestårer.

Yvette Lardinois, Horizon, ceramic, doorsnede 45 cm

Yvette Lardinois, Horizon, ceramic, doorsnede 45 cm

Hennes siste prosjekt har som tema: Horisonter / Topsy-Turvy. Det er disse arbeidene som stilles ut i Sandnes Kunstforening. Dette er collager og keramiske vegg-objekter som viser forskjellige landskaper. Felles for disse er at de er sirkelformet som om de er sett gjennom et rundt skipsvindu. De er alle bygget opp med en horisontlinje som skiller over og under i to like deler. De kan derfor vises på to måter: derav tittelen Topsy-Turvy (opp-ned).

Det er abstrakte tegninger som samtidig innholder elementer som oppfattes som figurative, det er hav, land og himmel inspirert av hennes eget landskap i Zeeland i Nederland hvor hun bor, og av reiser langs den norske vestkysten.
Yvette Lardinois studerte ved Kunstakademiet i Den Bosch, og har hatt utstillinger i inn og utland. Hennes arbeider er innkjøpt av diverse museum bl.a Museum Boijmans Van Beuningen i Rotterdam og Taipei Fine Art Museum.
Hun jobber også som PR ansvarlig ved Zeeuws Museum, og har jobbet ved Audax Tekstilmuseum og ved European Ceramic Workcenter i Nederland.

Utstillingen i Sandnes Kunstforening er hennes første i Norge.

Lardinois speelt met haar eigen ambacht

De Bode  januari 2013

Lardinois speelt met haar eigen ambacht

VROUWENPOLDER – Yvette Lardinois exposeert vanaf zondag haar schalen, beelden, wandobjecten en collages in het museumcafé van Historisch Museum De Bevelanden in Goes. “Als keramist speel ik met mijn eigen ambacht”, zegt ze in haar atelier in Vrouwenpolder. De tentoonstelling ‘Landschappen’ is georganiseerd door Kunstuitleen De Bevelanden. 

DOOR EUGÈNE DE KOK

Bezoekers van de expositie maken kans de kunstenaar tegen het lijf te lopen. “Ik vind het leuk om af en toe mijn eigen expositie te bezoeken en te luisteren wat zij van mijn werk vinden”, laat Yvette Lardinois weten. Ze gaat graag met de mensen in gesprek om zo te weten te komen wat zij in haar werk zien.

Lardinois noemt zich keramist, al beperkt ze zich niet alleen tot klei. Op de kunstacademie in Den Bosch, midden jaren ’80, ging ‘de keramiek haar gewoon het lekkerste af’. “Ik houd niet van gereedschap en van hele grote dingen. Kleine objecten vind ik vaak leuker. Met een schaal ben je al gauw maanden bezig. Het is een spel van klei, glazuur en de elementen. Het is elke keer spannend. Hoewel ik inmiddels de nodige ervaring heb, is het bijvoorbeeld altijd een verrassing wat er tijdens het bakproces met het door jou gekozen glazuur gebeurt.”

In de jaren na haar studie ontwikkelde zich tot een in Nederland bekend keramist. Ze exposeerde op vrijwel alle plekken die er toe doen in de wereld van de keramiek. Toen haar partner een paar jaar terug kwam te overlijden, raakte ze haar klei en het glazuur echter een tijd niet aan. Het werd stil rond haar, maar langzaam vond ze de weg terug. “Nu vinden mensen me weer en bellen me of ik wil exposeren. Ze lijken me het ook te gunnen.”

In haar eerste objecten na het verlies van haar partner komt het verdriet middels tranen terug. Daarna kwamen er langzaam andere onderwerpen als elanden (na een reis door Noorwegen) en landschappen (geïnspireerd door ritten door voornamelijk Zeeland) bij in haar werk. In 2010 was zij één van de exposanten, die hun werk lieten zien in een installatie van Johan de Koning in Caesuur in Middelburg: ‘Full house’. “Daar kwamen al die onderwerpen bij elkaar. Dat heb ik als een ontzettend leuke tentoonstelling ervaren.”

De laatste tijd maakt ze vooral landschappen. Af en toe mixt ze de landschappen met de tranen of elanden. De schaal is altijd het uitgangspunt. Deze wordt in tweeën verdeeld door de horizon. “Je ziet een landschap: zee en lucht of land en lucht. Er is geen boven of onder. Daarom kunnen mensen ermee doen wat ze willen. Ik speel daardoor met mijn eigen metier. Ze hoeven het niet per se als schaal te gebruiken. Dat laat ik ook zien door ze op te hangen.”

Koning van het bos

Het werk van Lardinois is niet alleen in Goes te zien. Nog bijna deze hele maand hangt er op twee privéadressen in de Nieuwstraat en Wagenaarstraat in Middelburg een tweeluik onder de noemer ‘Eland, koning van het bos’. De beeldend kunstenaar kwam op het idee tijdens een reis door Noorwegen. Ze zag de waarschuwingsborden voor elanden en raakte door het beest gefascineerd. Ze maakte de twee objecten, waarin ze speelt met het licht in de huiskamers, en vroeg twee Middelburgers ze in deze donkere dagen voor hun ramen te hangen. Daarnaast exposeert ze dit jaar twee keer in Noorwegen, het thuisland van haar huidige vriend en beelden kunstenaar Frank Åsnes.

Landschappen in Goes

6 januari tot 1 maart 2013
‘Landschappen’
Historisch Museum de Bevelanden / kunstuitleen de Bevelanden in Goes
Singelstraat 13 in Goes.  T 0113 23 37 29.
Openingstijden: van maandag tot en met vrijdag van 13.00-17.00 uur, zaterdag van 12.00-16.00 uur en de eerste zondag van de maand van 12.00-16.00 uur.
Alle objecten zijn te koop.

uitnodiging_yvette_lardinoisl

Er is geen boven en er is geen onder. Het wandobject kan omgedraaid worden http://www.eilanden.net/video/media/landschap-in-de-kunst

PERSBERICHT
Het werk van Yvette Lardinois is monumentaal en kleurrijk. Zij maakt beelden, schalen en wandobjecten in klei. Daarnaast tekent zij en maakt ze collages. Yvette Lardinois laat zich inspireren door ervaringen en herinneringen. De kunstwerken vertellen verhalen met titels als Zeeland, Vreugdetranen, Noorwegen of Elanden.

Haar meest recente werk is getiteld Ondersteboven. Het uitgangspunt is de schaal als keramische vorm. De horizon scheidt de beide helften, er is geen boven en er is geen onder en daarom kan de vorm ook ondersteboven getoond worden. Je ziet een landschap: zee en lucht of land en lucht, geïnspireerd door haar leefomgeving.
Recentelijk heeft zij enkele projecten in samenwerking met beeldend kunstenaar Frank Åsnes uitgevoerd.

Yvette Lardinois (1960) studeerde in Tilburg aan de Lerarenopleiding het vak Handvaardigheid. Na deze opleiding verdiepte zij zich verder in het beeldende vak en studeerde in 1988 cum laude af aan de kunstacademie in Den Bosch. Vanaf dat moment toont zij haar kunstwerken in binnen- en buitenland. Een jaar na haar afstuderen ontving zij een startstipendium van het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst (tegenwoordig Mondriaan Fonds).
Haar werk is door diverse musea aangekocht waaronder Museum Boijmans Van Beuningen en Taipei Fine Art Museum. Tot de zomer van 2003 woonde en werkte zij in de Melkfabriek in Herpt (gemeente Heusden). In dat jaar verhuisden ze naar Vrouwenpolder. Lardinois is werkzaam bij het Zeeuws Museum. Daarvoor werkte zij bij het Textielmuseum en het Europees Keramisch Werkcentrum.

‘Collage’, 1e tentoonstelling in Noorwegen

Mijn eerste tentoonstelling in Noorwegen: 26 januari t/m 23 februari 2013

Yvette Lardinois 1

collages (papier) en wandobjecten van keramiek
Sandnes Kunstforening
Olav Kyrresgata 5
Sandnes, Noorwegen

Dit filmpje toont dat het wandobject ook omgedraaid kan worden http://www.eilanden.net/video/media/landschap-in-de-kunst

Het recente werk is getiteld Ondersteboven. Het uitgangspunt is de schaal als keramische vorm. De horizon scheidt de beide helften, er is geen boven en er is geen onder en daarom kan de vorm ook ondersteboven getoond worden. Je ziet een landschap: zee en lucht of land en lucht, geïnspireerd door haar leefomgeving.
Recentelijk zijn enkele projecten in samenwerking met beeldend kunstenaar Frank Åsnes uitgevoerd. De ‘studies’ voor de wandobjecten in klei zijn uitgegroeid tot collages, gemaakt van gekleurd papier. In de tentoonstelling hangen 30 collages van verschillende formaten. Alle werken zijn te koop.

 

C.V.
Yvette Lardinois haar werk is door diverse musea aangekocht waaronder Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en Taipei Fine Art Museum. Tot de zomer van 2003 woonde en werkte zij in de Melkfabriek in Herpt (gemeente Heusden). In dat jaar verhuisde ze naar Vrouwenpolder. Lardinois is vanaf 2003 ook werkzaam bij het Zeeuws Museum. Daarvoor werkte zij bij het Textielmuseum in Tilburg en het Europees Keramisch Werkcentrum in Den Bosch.

link Sandnes kunstforening >> more

Een kijkje achter de schermen

De grote wall objects zijn in het atelier van Norman Trapman gemaakt. Het werk ‘Horizon / Oranjezon’ is hier gemaakt en werd opgenomen in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam.

Yvette Lardinois, 2012

Yvette Lardinois, 2012

Landskaper i Norge

Yvette Lardinois

Yvette Lardinois

Arbeidene til Yvette Lardinois (Waalwijk, Nederland, 1960) er monumentale og fargerike. Hun lager små skulpturer, fat og veggobjekter i keramikk, og jobber også med tegning og collage. Sin inspirasjon henter hun fra egne erfaringer og minner. Arbeidene forteller historier med temaer som Zeeland, Landskap, Gledestårer. Hennes siste prosjekt har som tema: Horisonter / Topsy-Turvy. Det er disse arbeidene som stilles ut i Sandnes Kunstforening. Dette er collager og keramiske vegg-objekter som viser forskjellige landskaper. Felles for disse er at de er sirkelformet som om de er sett gjennom et rundt skipsvindu. De er alle bygget opp med en horisontlinje som skiller over og under i to like deler. De kan derfor vises på to måter: derav tittelen Topsy-Turvy (opp-ned). Det er abstrakte tegninger som samtidig innholder elementer som oppfattes som figurative, det er hav, land og himmel inspirert av hennes eget landskap i Zeeland i Nederland hvor hun bor, og av reiser langs den norske vestkysten. Yvette Lardinois studerte ved Kunstakademiet i Den Bosch, og har hatt utstillinger i inn og utland. Hennes arbeider er innkjøpt av diverse museum bl.a Museum Boijmans Van Beuningen i Rotterdam og Taipei Fine Art Museum. Hun jobber også som PR ansvarlig ved Zeeuws Museum, og har jobbet ved Tekstilmuseum og ved European Ceramic Workcenter i Nederland. Utstillingen i Sandnes Kunstforening er hennes første i Norge. t/m 23-2-2013 Hjemmeside:  www.yvettelardinois.com

Tweeluik

Middelburg tot eind januari 2013

Eland, Wagenaarstraat 24

Eland, Wagenaarstraat 24

Heb je het al gezien? In Middelburg zijn twee elanden op de been.

De beesten zijn te zien in de ramen van Leen Quist, Nieuwstraat 25 en Anke, Wagenaarstraat 24.

Ik heb aan deze twee Middelburgers gevraagd om het in deze donkere dagen voor hun raam te hangen. Het idee voor de twee werken ‘Eland, koning van het bos’ is ontstaan tijdens een reis door Noorwegen. In het verlaten landschap was steeds weer een waarschuwing voor elanden. Een verkeersbord met een dier dat alleen in noordelijke landen vrij rondloopt. Het onzichtbare dier intrigeerde mij door zijn bouw en formaat en sprak zo tot de verbeelding dat de eland het uitgangspunt werd voor nieuw werk. Het dier staat symbool voor geleidelijkheid en neemt het leven zoals het zich aandient.

Anke en ‘haar’ Eland

Anke Kasse heeft een mooi artikel geschreven. Zij heeft een (van het tweeluik) ‘Eland, koning van het bos’ voor haar raam hangen. Ga maar eens kijken bij Wagenaarstraat 24 in Middelburg. Vooral na 17 uur is het leuk om te zien, omdat het licht dan door de gaatjes schijnt.
http://www.zeeuwsknoopje.blogspot.nl/2012/12/eland-koning-van-het-bos-tweeluik-van.html
D
e andere eland hangt bij Leen Quist voor het raam: Nieuwstraat 25 in Middelburg.
te zien tot eind  januari 2013

Utsira, Norway

Inspiratie: Utsira. Een prachtig eiland ten westen van de Noorse kust met uitzicht op de oceaan.

Utsira Norway

Utsira

   Utsira

Utsira Norway

 

Like!

Vanaf 1 september 2012 gaat het project De Broertjes (Gijs en Ruud van de Wint) 10 weken lang op bezoek bij Amsterdamse buitenkunstwerken. Wélke kunstwerken dat zijn, dat bepaalt het A’damse publiek door actief te zijn op de facebook pagina: hoe meer likes en discussie er is over een bepaald kunstwerk, hoe groter de kans dat De Broertjes daar de komende week poolshoogte gaan nemen. Amsterdammers worden uitgenodigd zelf kunstwerken aan te melden en zich ertegenaan te bemoeien.

De www.straatkunstprijs.nl toont op een goede manier cultuurparticipatie met beelden in de openbare ruimte. Momenteel is Amsterdam (weer) in beeld. Deze pilot zal de basis zijn voor een eventuele uitbreiding naar één landelijk project waarmee stichting Straatkunst probeert het brede, algemene publiek meer te betrekken bij en aandeelhouder te maken van kunst in de openbare ruimte. Net zoals dat vorig jaar is de Straatkunstprijs een middel was om dat te bereiken.
Vanwege bezuinigingen in de cultuursector is ook stichting Straatkunst gaan zoeken naar een manier om tegen minder kosten toch een groter bereik en meer impact te kunnen hebben. Vandaar dat er voor dit jaar gekozen is voor een aanpak via social media.
Ik heb het beeld Piramide ’71 (Jan Goossen) dat in Amsterdam staat, genomineerd op de Facebookpagina. Like deze pagina!  (Sorry de link is alleen te zien voor Facebookers.)

 

Zomer 2012 met tentoonstellingen Jan Goossen

Deze zomer liet ik voor het eerst de beeldhouwwerken van mijn overleden man Jan Goossen zien. De beelden werden getoond in de kerk van Sint Anna ter Muiden (Zeeuws Vlaanderen samen met het werk van Paul Haentjes) en bij LN 46 in Middelburg.  De reacties van de bezoekers waren hartverwarmend. Vrienden, collega-kunstenaars, (oud)bekenden, journalisten, museumdirecteuren en galeriehouders waren blij dat ze het werk van Jan, na lange tijd weer konden zien. Het werk van Jan is weer in de belangstelling en dat doet mij goed. Ik wil iedereen die mij geholpen heeft heel hartelijk bedanken!
In Decreet staat het artikel dat Johan de Koning over Jan schreef. Decreet is het kunsttijdschrift van Zeeland dat gemaakt wordt door een team enthousiaste kunstenaars. Decreet is te koop in de Zeeuwse boekhandel en in de museumwinkel van het Zeeuws Museum.

Over Full House & thuis, een eland & Zeeland

Naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Vreugdetranen’ in 2o11 in presentatieruimte Caesuur (Middelburg) schreef Anke Kasse dit bericht op haar blog. over Full House & thuis, een eland & Zeeland

ARTisSTARTplus-archief

Ko de Jonge stuurde me een leeg boekje met de vraag er een eigen invulling aan te geven. Ik heb Ko het boekje terug gestuurd. Eland, Horizon en Tranen, de drie projecten waar ik de laatste jaren aan heb gewerkt komen hier samen. Het is een soort dagboekje geworden.
De collectie zal worden opgenomen in de bibliotheek/archief van het Van Abbemuseum in Eindhoven.

Ko, dank je wel voor de uitnodiging om een bijdrage aan het ARTisSTARTplus-archief te leveren.

Boekje van Yvette Lardinois, ARTisSTARTplus-archief

ARTisSTARTplus-archief

Onderste Boven

Keramiekbiënnale Onderste Boven, Nieuw land Nieuwe klei in gebouw De Verbeelding in Zeewolde
12 mei t/m 16 juni 2012

Yvette Lardinois, Horizon, keramiek

Yvette Lardinois, Horizon, keramiek

De tentoonstelling Onderste Boven is mooi geworden. Het nieuwe wandobject Horizon hangt prachtig met het vlakke landschap op de achtergrond. Het kunstwerk op de achtergrond (buiten) is van de beroemde kunstenaar Richard Serra! Bekijk ook het filmpje. more>

Uitnodiging biënnale 2012

Keramiekbiënnale Ondersteboven

Nieuw land Nieuwe klei in gebouw De Verbeelding in Zeewolde

nvk uitnodiging biënnale 2012

Stichting IK met IK WENS

IK WENS (wenskaarten), Stichting IK, Oost-Souburg

Kerst 2011-begin januari 2012

De tentoonstelling IK WENS toont nieuwjaarswensen.
Ko de Jonge heeft vele kaarten verzameld en toont die in IK. http://stichtingik.nl

De tweede tekening van rechts in de middelste rij is van mij.
Deze cirkel is een voorstudie voor de serie Onderste Boven.
http://www.eilanden.net/video/media/landschap-in-de-kunst

Yvette Lardinois

Onderste Boven

Elanden in Middelburg

22 december 2011 tot 5 maart 2012

Te zien in de vensters van Lange Noordstraat 46 in Middelburg.
Bij LN 46 staat een schaal en hangen twee panelen van papier waarop een elanden zijn afgebeeld. Het licht komt door de gaatjes in het papier en de keramiek.

Yvette Lardinois, Eland, keramiek

Yvette Lardinois, Eland, keramiek

Eland, koning van het bos
Het idee voor de raamdecoraties Eland, koning van het bos is ontstaan tijdens een reis door Noorwegen. In het verlaten landschap was steeds weer een waarschuwing voor elanden. Een verkeersbord met een dier dat alleen in noordelijke landen vrij rondloopt. Het onzichtbare dier sprak zo tot de verbeelding dat de eland het uitgangspunt werd voor nieuw werk. Het dier staat symbool voor geleidelijkheid en neemt het leven zoals het zich aandient.

Yvette Lardinois maakt schalen, objecten van klei en tekeningen waaraan nog duidelijk de karakteristieken van de materie zichtbaar zijn. Zij laat zich inspireren door gebeurtenissen uit het leven en geeft hierop een eigen commentaar.

LN 46 is de afkorting voor Lange Noordstraat 46 in Middelburg. Dit is het gezamenlijke kantoor van Johan de Koning (Laboratorium voor Architektuur), Ben Gillissen BNA architectenbureau, Martien Luteijn, grafisch ontwerp en advies en Onno van Wensen, ontwerp- en tekenburo. www.ln46.nl

Filmpje Horizon

Filmpje op de website eilanden.net | more >

Ondersteboven
Het uitgangspunt is de schaal als keramische vorm. De vorm, ondersteboven, is beschilderd en zo tot een autonoom object getransformeerd. De horizon scheidt de beide helften, er is geen boven en er is geen onder en daarom kan de vorm ook ondersteboven getoond worden. Zo bekeken kan de vorm liggen of hangen. Je ziet een landschap: zee en lucht of land en lucht. Geïnspireerd door  mijn leefomgeving in Zeeland. Binnen de cirkel zit een andere dimensie, alsof je een fotografisch beeld maakt. Zodra je door een lens kijkt wordt het beeld omgedraaid, dat is een natuurkundig fenomeen. Je kunt er naar kijken zoals je een landschap beschouwd: het wordt een innerlijk landschap, een plek van stilte waar je tot jezelf komt. Als je langs het object loopt verandert het oppervlak zoals bij glad water dat plots in beweging gebracht wordt: pas als het beweegt zie je de verandering.

Open atelierdagen

-klik op de foto om meer te zien-

Zaterdag 26  november en 3 december van 12 tot 16 uur
woensdag 14 december van 15 tot 17 uur

We tonen het nieuwste werk. De afgelopen tijd hebben Frank Åsnes en ik aan een serie wandobjecten gewerkt. Het resultaat zijn keramische objecten, vol gaten en met keramische pigmenten beschilderd. Alle objecten zijn unica.

De tentoonstelling van Frank Åsnes bij de Ketelfactory in Schiedam is afgelopen. Objecten en de tekeningen uit deze tentoonstellingen zijn tijdens de open atelierdagen te zien.

 

Kleintje Kunst

 

Keramiek

Kleintje Kunst

Kunstuitleen De Bevelanden.

Locatie in het Historisch Museum Bevelanden, Singelstraat 13, Goes

27 november 2011 t/m 4 januari 2012

Groepstentoonstelling

 

Horizon met nevel

Dagelijkse inspiratie in Zeeland. Je ziet in Zeeland altijd wel een horizon.

Dit wandobject is gemaakt van klei, engobes en glazuur.

Horizon met nevel

Website Jan Goossen

Het onderzoek naar het leven en het werk van mijn overleden man, Jan Goossen staat beschreven op de nieuwe website www.jangoossen.com

Jan Goossen, Amsterdam, Gaasperpark

Jan Goossen, Amsterdam, Gaasperpark

Met dank aan: Annelies Broenink (techniek website) en Hans Gremmen (advies voor de vormgeving).

Stille Tranen

decreet

Nicolle Poort schreef dit artikel. Het werd geplaatst in het Zeeuwse kunsttijdschrift Decreet dat juni 2010 werd uitgegeven.

Klik hier voor het artikel in Decreet, even naar beneden scrollen (pdf) > Stille Tranen

Vogelvlucht

Gemeentehuis Domburg
Traverse 1, Domburg

8 juni t/m 7 september 2010
Open: maandag t/m vrijdag van 9-16 uur en donderdag tot 19 uur

Vogelvlucht is de titel van de tentoonstelling die in het gemeentehuis van Domburg te zien is.

Persbericht
Yvette Lardinois laat zich inspireren door ervaringen uit het dagelijks leven die worden omgezet in vormen. De serie Vogelvlucht is ontstaan na een reis met een helikopter. De wereld lijkt zo dichtbij maar vertekent vanuit het perspectief in de helikopter. Hoogte en diepte verdwijnen en er ontstaat een nieuwe werkelijkheid. De schalen zijn vertalingen van het landschap in Frankrijk, Zeeland en Noorwegen. Dit zijn de plekken waar zij woont of vaak verblijft.

Tranen in de kunst

Yvette-tranen keramiek nov2009-09 (2)

TRANEN bij galerie de Wyts in Middelburg

Opening: zondag 4 april 2010 van 13 tot 17 uur
14 uur: een voordracht van de stadsdichter Joop Buma
De opening is een van de activiteiten tijdens de maandelijkse Kunst- en Cultuurroute in Middelburg

Persbericht
Yvette Lardinois toont keramische wandobjecten en schalen met als thema Tranen. Haar werken vertellen een eigen verhaal. Sinds 2003 woont en werkt Yvette Lardinois in Zeeland. Ze laat zich inspireren door ervaringen die zij omgezet in abstracte vormen. Vanuit het abstracte werk komt zij tot de handgemaakte objecten en schalen.

Yvette Lardinois kwam met haar man, beeldhouwer Jan Goossen , in 2003 naar Zeeland om hier samen te wonen en te werken in het atelier.
Na ruim een jaar overleed haar man. Zij pakte de draad na enige tijd weer op, bouwde een huis en atelier en ging weer aan de slag met nieuw werk. Als vanzelf ontstonden werk dat zij de titel Tranen gaf. De objecten en schalen zijn unica.
Deze werken roepen een meditatieve sfeer op. Vele kleurrijke streepjes en puntjes vullen het vlak. Te zien is de herinnering die tot uiting komt in gedecoreerde tranen. Deze decoraties leiden tot de gedachten naar vergankelijkheid. Yvette Lardinois werkt met verschillende materialen maar de klei heeft de boventoon.