Yvette Lardinois studeert in 1988 cum laude af aan de afdeling keramische vormgeving van de kunstacademie (nu AKV St. Joost) in Den Bosch. De beeldhouwers Cornelius Rogge, Pjotr Müller en de keramist Johan van Loon zijn onder meer haar docenten. Dat jaar start haar kunstenaarschap. Lardinois ontwerpt keramiek, zowel autonome objecten vrij te plaatsen in de ruimte als meer functionele objecten, in het bijzonder schalen. Haar werk valt op door een verrassend kleurgebruik, originele vormen en een abstracte beeldtaal. De robuuste of juist subtiel ontworpen keramische objecten hebben hoekige, scheve en gekantelde contouren. Lardinois exposeert op diverse tentoonstellingen en haar werk wordt aangekocht door musea, bedrijven en particulieren.

About atelier Yvette Lardinois, Vrouwenpolder atelier in Vrouwenpolder

In 2003 verruilt ze haar woonplaats en atelier in het Brabantse Heusden voor een woon- en werkplek in het Zeeuwse Vrouwenpolder. Het is een wens van haar man, de beeldhouwer Jan Goossen waarvan ze les krijgt als ze, voorafgaande aan haar opleiding in Den Bosch, aan de Lerarenopleiding in Tilburg studeert. In 2005 overlijdt Goossen. Na 2005 richt Lardinois zich niet meer op het ontwerpen van autonome objecten met ieder een eigen concept, maar gaat ze werken vanuit thema’s. Deze thema’s weerspiegelen zich in series keramiek die uit verschillende unica bestaan. In ‘Tears’ zijn tranen of druppels de beeldbepalende elementen. Deze evolueren tot krachtige, ronde vormen, waaruit een nieuw thema ‘Connections’ ontstaat. Schalen ‘openen’ zich letterlijk door gaten in de composities te vertonen. De geschilderde lijnen en kleurvlakken op de schalen maken spannende verbindingen met elkaar. Het wonen in Zeeland inspireert haar tot het thema ‘Landscape.’ Wandobjecten  laten de tot een paar kleurige stroken teruggebrachte indelingen van het vlakke Zeeuwse landschap zien.

De laatste jaren heeft Lardinois het thema ‘Connections’ een nieuwe impuls gegeven. Zij wil meer in contact staan met en anticiperen op mensen in haar omgeving. Onder andere geïnspireerd door haar parttime baan bij het Zeeuws Museum in Middelburg waar ze in educatieve projecten werkt met oudere mensen die hun persoonlijke verhalen in de context van de museumcollectie vertellen, komt ze met een nieuw concept. Ze noemt dit: ‘Een schaal met een verhaal.’ Het ‘verhaal’ slaat op het liefst in overleg met de gebruiker maken en ontwerpen van een uniek handgemaakt boek. In dit boek kunnen persoonlijke herinneringen en verhalen worden opgeschreven of documenten ingebonden. Lardinois volgt een cursus boekbinden en leert papier scheppen. Zelfs van varens uit haar tuin maakt ze vellen papier. Ze experimenteert door verschillende druktechnieken op het papier toe te passen. Daarnaast verdiept ze zich in het Japanse ontwerpconcept Notan waarbij het contrastspel van licht tegenover donker het motief is. Net als bij haar keramische ontwerpen zijn bij deze boekontwerpen het kleurgebruik en het (abstracte) vormconcept manifest. Naast oogstrelende, ingebonden boeken maakt Lardinois ook mappen, dozen en boeken in harmonicavorm gevouwen. ‘Een schaal met een verhaal’ is in ontwikkeling. Het idee van de kunstenaar is om een schaal of tegel samen te brengen met een handgemaakt boek. Ze biedt dit Gesamtkunstwerk aan of maakt het in opdracht. Voor Lardinois is de dialoog met liefhebbers van haar werk en met potentiële klanten een belangrijk uitgangspunt geworden.

Deze tekst is geschreven door dr. Hanneke Oosterhof